VSL sklep II Cp 970/2005
Sodišče: | Višje sodišče v Ljubljani |
---|---|
Oddelek: | Civilni oddelek |
ECLI: | ECLI:SI:VSLJ:2005:II.CP.970.2005 |
Evidenčna številka: | VSL50966 |
Datum odločbe: | 20.07.2005 |
Področje: | denacionalizacija |
Institut: | denacionalizacijski upravičenec - dejanska vzajemnost |
Jedro
Ker slovenski državljani v Republiki Hrvaški ne morejo biti
denacionalizacijski upravičenci in zato ni podan pogoj vzajemnosti iz
3. odstavka 9. člena ZDEN, P. M. ne more biti denacionalizacijska
upravičenka.
Izrek
Pritožba se zavrne in se potrdi izpodbijani sklep sodišča prve
stopnje.
Obrazložitev
Sodišče prve stopnje je z izpodbijanim delnim sklepom zavrnilo
predlog predlagateljev za denacionalizacijo dela nepremičnin parc.št.
90/1, 92, 90/3, 91/1 in 98 k.o. H. v delu, ki se nanaša na
denacionalizacijsko upravičenko P. M..
Predlagatelj A. Š. je proti takšni odločitvi vložil pravočasno
pritožbo, s katero uveljavlja pritožbene razloge zmotne in nepopolne
ugotovitve dejanskega stanja in zmotne uporabe materialnega prava.
Predlaga spremembo izpodbijanega sklepa tako, da se ugodi predlogu za
denacionalizacijo tudi v delu, ki se nanaša na denacionalizacijsko
upravičenko P. M.. Meni, da je bila P. M., rojena Š., slovenska
državljanka po rodu, saj je bila rojena v Sloveniji slovenskim
staršem in je razen sedem let (od leta 1938 do 1945), ko je bivala
pri možu v Zagrebu, živela na posestvu svojih staršev v Kranju. Če je
s sklenitvijo zakonske zveze dobila domovinsko pravico po možu, pa ni
izgubila svoje domovinske pravice po rodu. V vseh državah sveta velja
princip, da postane človek državljan države, v kateri je rojen. P. M.
je z osamosvojitvijo Slovenije pridobila državljanstvo Republike
Slovenije v skladu s 3. členom Zakona o državljanstvu Republike
Slovenije. Tretji odstavek 9. člena ZDEN neupravičeno jugoslovanske
državljane tretira kot tujce. Gre za protiustavno določbo, s katero
je kršen 14. člen Ustave RS oziroma pravica enakosti pred zakonom.
Opozarja na odločbo Ustavnega sodišča RS z dne 8.10.2003, opr.št. Up
547/02-22, v kateri je posebej poudarjeno, da so po določbi 9. člena
ZDEN osebe, ki jim je bilo premoženje podržavljeno na podlagi
predpisov iz 3. in 4. člena ZDEN, upravičenci do vrnitve
podržavljenega premoženja, če so bili v času podržavljenja
jugoslovanski državljani.
Pritožba ni utemeljena.
Sodišče prve stopnje je ugotovilo, da je bila P. M. v času smrti
hrvaška državljanka. Da je tako, izkazuje odločba Upravne enote Kranj
št. 208-83/1995-09 z dne 21.6.1996 v zvezi s popravnim sklepom z dne
8.4.1998, iz katere izhaja, da se je od 28.8.1945 do svoje smrti dne
24.2.1996 štela za državljanko SFRJ in SR Hrvaške. Tako bi lahko bila
denacionalizacijska upravičenka le ob pogoju dejanske vzajemnosti
oziroma če so tudi državljani Republike Slovenije v Republiki Hrvaški
lahko denacionalizacijski upravičenci. Sodišče prve stopnje je
zaprosilo za pojasnilo o obstoju vzajemnosti pri Ministrstvu za
pravosodje, ki pa je sporočilo, da zakon, ki je podlaga za vračanje
premoženje v Republiki Hrvaški, pogojuje vzajemnost s sklenitvijo
mednarodnega sporazuma. Takšen sporazum med Republiko Hrvaško in
Republiko Slovenijo pa ni bil sklenjen. Ker torej slovenski
državljani v Republiki Hrvaški ne morejo biti denacionalizacijski
upravičenci in zato ni podan pogoj vzajemnosti iz 3. odstavka 9.
člena ZDEN, P. M. ne more biti denacionalizacijska upravičenka.
Sodišče prve stopnje je zato pravilno zavrnilo predlog za
denacionalizacijo v delu, ki se nanaša nanjo.
Glede na omenjeno odločbo Upravne enote Kranj o državljanstvu P. M.
je brezpredmetno predlagateljevo pritožbeno zatrjevanje o slovenskem
državljanstvu omenjene upravičenke, češ da slovenskega državljanstva
nikoli ni izgubila oziroma da ga je pridobila z osamosvojitvijo
Slovenije. Ne glede na navedeno pa naj se vseeno navede, da so po
določilu 1. odstavka 37. člena Zakona o državljanstvu FLRJ postali
državljani FLRJ z dne 28.8.1945 državljani tiste ljudske republike, v
območju katere je kraj, v katerem so imeli domovinsko pravico
(članstvo občine) oziroma občinsko pripadnost. Po obveznem tolmačenju
navedene določbe (Ur.l. FLRJ št. 90/46) so v smislu navedenega
določila zakona z dnem 28.8.1945 postali državljani FLRJ državljani
tiste ljudske republike, v območju katere je kraj, v katerem so imeli
domovinsko pravico (članstvo občine) oziroma občinsko pripadnost na
dan 6.4.1941. Tudi iz same pritožbe izhaja, da je domnevna
denacionalizacijska upravičenka v tem obdobju bivala pri svojem možu
v Zagrebu. Zato je pridobila hrvaško državljanstvo. Hkrati je mogel
imeti po določilu 3. odstavka 1. člena Zakona o državljanstvu FLRJ
državljan FLRJ državljanstvo samo ene republike. Po 2. odstavku 25.
člena Zakona o državljanstvu Ljudske republike Slovenije je lahko
postal državljan LRS tudi tisti državljan FLRJ, ki bi sicer moral
postati državljan kake druge republike, pa je pred 30.6.1948 pri
izvršilnem odboru okrajnega (mestnega, rajonskega) ljudskega odbora,
na območju katere je imel svojo stalno ali začasno prebivališče,
podal izjavo, da želi biti državljan LRS. Po 29. členu Zakona o
državljanstvu FLRJ pa se je državljanstvo republike lahko spremenilo
le na podlagi prošnje za sprejem v državljanstvo druge republike.
Pogoji in postopek za sprejem v državljanstvu LRS (o tem je odločal
minister za notranje zadeve) so bili določeni v členih 13 do 20
Zakona o državljanstvu LRS. Domnevna denacionalizacijska upravičenka
pa očitno navedene izjave oziroma prošnje ni podala.
Državljanka Republike Hrvaške pa je ostala tudi po osamosvojitvi
Slovenije. Zakon o državljanstvu Republike Slovenije (Ur.l. št.
1/91-I, 30/91-I in 38/92) je namreč zagotavljal pravno kontinuiteto s
prejšnjimi pravnimi redi. Tako je bilo v prehodni določbi 39. člena
določeno, da velja za državljane Republike Slovenije po omenjenem
zakonu, kdor je po dosedanjih predpisih imel državljanstvo Republike
Slovenije in Socialistične federativne Republike Jugoslavije. Po
določilu 40. člena Zakona o državljanstvu pa je državljan druge
republike, ki je imel na dan plebiscita o neodvisnosti in
samostojnosti Republike Slovenije dne 23. decembra 1990 prijavljeno
stalno prebivališče v Republiki Sloveniji in če je tu tudi dejansko
živel, pridobil državljanstvo Republike Slovenije, če je v šestih
mesecih od uveljavitve zakona vložil vlogo pri za notranje zadeve
pristojnemu upravnemu organu občine, na območju katere je imel stalno
prebivališče. Očitno domnevna upravičenka take vloge ni nikoli
vložila, zato je tudi ostala državljanka R Hrvaške.
Neutemeljeno pa je tudi pritožnikovo sklicevanje na odločbo Ustavnega
sodišča RS opr.št. Up 547/02, saj gre v tej odločbi ustavnega sodišča
za drugačno dejansko situacijo kot v obravnavani zadevi.
Predlagateljeva pritožba se tako izkaže za neutemeljeno, zato jo je
bilo treba zavrniti in potrditi sklep sodišča prve stopnje (2. točka
365. člena Zakona o pravdnem postopku v zvezi s 37. členom Zakona o
nepravdnem postopku).
Zveza:
Pridruženi dokumenti:*
- Datum zadnje spremembe:
- 23.08.2009