VSL sklep I Cp 2223/2004
Sodišče: | Višje sodišče v Ljubljani |
---|---|
Oddelek: | Civilni oddelek |
ECLI: | ECLI:SI:VSLJ:2005:I.CP.2223.2004 |
Evidenčna številka: | VSL50389 |
Datum odločbe: | 13.07.2005 |
Področje: | obligacijsko pravo |
Institut: | stvarna napaka |
Jedro
Sodišče prve stopnje prezre, da je tožeča stranka ves čas postopka
zatrjevala, da ji je tožena stranka zagotovila, da je z motorjem vse
v redu, kar pa bi predstavljalo lastnost oziroma odliko, ki je bila
med strankama izrecno dogovorjena (3. točka 479. člena ZOR). O tem,
da je bilo o lastnostih motorja govora, navaja tudi tožena stranka
(vendar le z razliko, da je bila cena zaradi tega med pravdnima
strankama znižana). Navedena okoliščina bi bila lahko pomembna tako
pri presojanju dejstva, ali je tožena stranka, ker je zagotavljala
izrecno lastnost avtomobila, glede na vse ostale okoliščine primera
za napako motorja vedela, kot pomembna pa se izkaže tudi v primeru,
če za napako sicer ni vedela. V slednjem primeru je namreč ta
okoliščina pomembna tudi iz razloga, ker bi bila izključitev
prodajalčeve odgovornosti v tem primeru nedopustna zaradi
nemoralnosti. Le-ta bi bila namreč v nasprotju z vsebino
konkretnega posla, in sicer v nasprotju z izrecno dogovorjeno
lastnostjo vozila, tj. brezhibnim delovanjem motorja kljub njegovi
glasnosti. Že po naravi stvari same je nedopustno s pogodbeno
klavzulo izključiti prodajalčevo odgovornost za pogodbeno dogovorjeno
lastnost.
Izrek
Pritožbi se ugodi, izpodbijana sodba se razveljavi (II. točka izreka
odločbe) ter se zadeva vrne sodišču prve stopnje v novo sojenje.
Odločitev o pritožbenih stroških se pridrži za končno odločbo.
Obrazložitev
Sodišče prve stopnje je s sodbo in sklepom dovolilo objektivno
spremembo tožbe (I. točka izreka), nato pa zavrnilo tožbeni zahtevek,
da je tožena stranka dolžna povrniti tožeči stranki stroške popravila
osebnega avtomobila Fiat Marea 2.0 HLX, reg. št. LJ, v višini
421.570,50 SIT, skupaj z zakonskimi zamudnimi obrestmi, tekočimi od
20.2.1999 dalje do plačila, in na povrnitev nastalih stroškov
pravdnega postopka, prav tako z zakonskimi zamudnimi obrestmi,
tekočimi od dneva izdaje sodbe sodišča prve stopnje dalje, vse v roku
15 dni, da ne bo izvršbe (prvi odstavek II. točke izreka); tožeči
stranki pa je naložilo povrniti toženi stranki pravdne stroške v
višini 197.268,00 SIT z zakonskimi zamudnimi obrestmi od dneva izdaje
sodbe, v 15 dneh (drugi odstavek II. točke izreka).
Zoper sodbo se je tožeča stranka pravočasno pritožila iz vseh
pritožbenih razlogov po 338. členu Zakona o pravdnem postopku (v
nadaljevanju ZPP). Predlaga, da pritožbeno sodišče pritožbi ugodi in
izpodbijano sodbo spremeni tako, da zahtevku v celoti ugodi oz.
podredno, da sodišče sodbo razveljavi in vrne zadevo sodišču prve
stopnje v novo sojenje. Navaja, da sodišče prve stopnje povsem
napačno tolmači določila drugega odstavka 486. člena Zakona o
obligacijskih razmerjih (v nadaljevanju ZOR), ko navaja, da trg
rabljenih avtomobilov znamke Fiat ni monopolen, tako da ni mogoče
trditi, da bi bilo pogodbeno določilo nično, ker bi ga tožena stranka
vsilila z izkoriščanjem svojega monopolnega položaja. Pravna praksa
in teorija je namreč mnenja, da velja ničnost takih določil tudi v
primeru, če je takšno določilo prodajalec kako drugače vsilil oz.
izsilil in je torej treba v vsakem primeru posebej ugotavljati, ali
je izključitev odgovornosti prodajalca za stvarne napake sploh
dopustna. V danem primeru pa izključitev ni dopustna, ker je določilo
v prodajni pogodbi, da se vozilo kupuje po sistemu videno-kupljeno,
tožena stranka tožeči stranki več kot očitno vslilila. Jasno pa je
tudi, da ima tožena stranka močnejši položaj na trgu, kar terja, da
se kupca nasproti njej varuje, zlasti ko ravna, kot je ravnala tožena
stranka v tem primeru. Pri tem tožnica ponovno poudarja, da je
kupnino dejansko plačala, preden ji je tožena stranka dala v podpis
prodajno pogodbo; šele ko ji je bila pogodba dana v podpis, po tem,
ko je denar že plačala, pa je videla, da vsebuje pogodba navedeno
klavzulo. Prej dogovora po sistemu videno-kupljeno ni bilo. Če bi
tožeča stranka že prej vedela, da bo pogodba vsebovala tako klavzulo,
take pogodbe ne bi podpisala, še manj, če bi bila seznanjena z
napakami, ki jih je imelo kupljeno vozilo. Iz navedenega je vidno več
kot nepošteno ravnanje tožene stranke. Takšno ravnanje tožene stranke
pa je tudi v nasprotju z načelom vestnosti in poštenja, v nasprotju z
dobrimi poslovnimi običaji in nemoralno. Ker je tožeča stranka denar
že položila na račun tožene stranke in kupnino že plačala, ji torej
ni preostalo drugega, kot da pogodbo podpiše (je pogodbeno šibkejša
stranka). Gre očitno za izsiljeno pogodbeno določilo, ki je glede na
navedeno nično, zato tožeča stranka ni izgubila pravice do
uveljavljanja napak na stvari in je torej odločitev sodišča prve
stopnje napačna. Tožeča stranka je bila s strani tožene stranke
prevarana in ogoljufana. Tožeča stranka se nadalje tudi ne strinja z
razlogovanjem sodišča prve stopnje, da ni šlo za skrito napako na
vozilu. Napaka ni v povečanem zvoku motorja, ki bi ga moral zaznati
pooblaščenec tožnice, temveč okvara motorja, ki je posledica
nepravilne uporabe vozila, ki je pri še tako skrbnem pregledu s
strani kupca oz. pooblaščenca tožeče stranke ne bi mogel opaziti,
zato je dejansko šlo za skrito napako. Ni torej relevantno, kako je
tožničin pooblaščenec pregledal avtomobil, relevantno je, ali bi tudi
skrben človek s povprečnim znanjem in izkušenostjo človeka enakega
poklica in stroke kot tožničin pooblaščenec, ob običajnem pregledu
stvari opazil ugotovljeno napako. Pa tudi če bi bila napaka očitna,
sodišče prve stopnje tudi napačno sklepa, da napaka prodajalcu ni
bila znana. Tožeča stranka meni, da kljub temu, da je šlo za
leasingodajalca, je ta točno vedel, kakšne napake ima vozilo. Splošno
znano in običajno je, da leasingodajalec rabljeno vozilo, ki ga da
naprej v prodajo, pred tem da servisirati in pregledati, da se
ugotovi, ali je z vozilom kaj narobe. Navedeno je tožena stranka
zagotovo storila in ob prodaji zavestno zamolčala stanje vozila.
Tožeči stranki je bilo s strani posrednika celo izrecno zagotovljeno,
da vozilo nima nobenih napak. Tudi samo ravnanje tožene stranke kaže
na to, da je bila ta očitno seznanjena s tem, da je z vozilom nekaj
narobe. Olju je bilo dodano sredstvo za blaženje udarcev, kljub
opozorilu tožnici ni bila izročena servisna knjižica, niso ji hoteli
povedati, kdo je bil dejanski uporabnik vozila. Sodišče nenazadnje
tudi napačno tolmači materialno pravo, ko navaja, da je s to klavzulo
izključeno jamčevanje za očitne napake, za skrite napake pa le, če je
zanje vedel. Klavzula videno-kupljeno izključuje jamčevanje
prodajalca za očitne napake, ne pa tudi za skrite napake, ne glede na
to, ali je za te skrite napake vedel ali ne. Na to kaže že sama
dikcija videno-kupljeno.
Tožena stranka v odgovoru na pritožbo predlaga, da pritožbeno sodišče
pritožbo tožeče stranke zavrne ter potrdi sodbo sodišča prve stopnje.
Pritožba je utemeljena.
Pritožbeno sodišče se strinja z zaključki sodišča prve stopnje, da
sta pravdni stranki s klavzulo videno-kupljeno izključili odgovornost
tako za očitne kot tudi za skrite stvarne napake. V prvem členu
kupoprodajne pogodbe št. 3901 (priloga A2) sta se stranki namreč
dogovorili, da prodajalec za rabljeno vozilo ne daje nikakršne
garancije, prav tako pa ne bo upošteval nikakršnih morebitnih
kasnejših zahtevkov kupca (torej tako za očitne kot tudi za skrite
stvarne napake). V konkretnem primeru zato vprašanje, ali je bila
napaka očitna ali skrita, ni bistvenega pomena. Po določbi 486. člena
ZOR lahko pogodbenika namreč omejita ali popolnoma izključita
prodajalčevo odgovornost za stvarne napake stvari (torej tako za
očitne kot tudi za skrite napake), enako velja za vse napake tudi
določba drugega odstavka 486. člena ZOR, po kateri je pogodbeno
določilo o omejitvi ali izključitvi odgovornosti za napake stvari
nično, če je bila napaka prodajalcu znana, pa o njej ni obvestil
kupca, kot tudi tedaj, ko mu je prodajalec to določilo vsilil, ker je
izkoristil svoj poseben monopolni položaj. Pritožbeno sodišče se
nadalje strinja z razlogi sodišča prve stopnje, da prodajalec sporne
določbe kupcu ni vsilil, ker naj bi izkoristil svoj poseben monopolen
položaj. Kot je sodišče prve stopnje pravilno obrazložilo, trg
rabljenih avtomobilov FIAT ni monopolen, iz okoliščin primera pa tudi
ni mogoče zaključiti, da bi tožena stranka tožnico kakorkoli
prisilila v podpis navedene klavzule. Tožnica namreč ne zatrjuje, da
je tožena stranka pogojevala plačilo kupnine, preden se le-ta seznani
s pisno pogodbo, tožeča stranka pa je imela tudi možnost, da v podpis
klavzule ne pristane. Tožeča stranka namreč niti ne zatrjuje, da
tožena stranka v primeru nepodpisa klavzule tožnici ne bi hotela
vrniti kupnine oz. podpisati pisne pogodbe brez navedene klavzule.
Kot je sodišče prve stopnje tudi obrazložilo, strah, da bo tožnica
ostala brez denarja in brez avtomobila, tudi ne predstavlja
utemeljenega strahu v smislu 60. člena ZOR.
Pritožbeno sodišče se nadalje tudi strinja z zaključki sodišča prve
stopnje, da samo dejstvo, da je bila olju dodana tekočina za blaženje
udarcev in neizročitev servisne knjižice, še ne pomeni, da je tožena
stranka za napako motorja vedela. Vendar pa sodišče prve stopnje
prezre, da je tožeča stranka ves čas postopka zatrjevala, da ji je
tožena stranka zagotovila, da je z motorjem vse v redu, kar pa bi
predstavljalo lastnost oziroma odliko, ki je bila med strankama
izrecno dogovorjena (3. točka 479. člena ZOR), česar pa sodišče prve
stopnje ni ugotavljalo. O tem, da je bilo med pravdnima strankama
govora o lastnostih motorja, navaja tudi tožena stranka (vendar le z
razliko, da je bila cena zaradi tega med pravdnima strankama
znižana). Navedena okoliščina bi bila lahko pomembna tako pri
presojanju dejstva, ali je tožena stranka, ker je zagotavljala
izrecno lastnost avtomobila, glede na vse ostale okoliščine primera
za napako motorja vedela, kot pomembna pa se izkaže tudi v primeru,
če za napako sicer ni vedela. V slednjem primeru je namreč ta
okoliščina pomembna tudi iz razloga, ker bi bila izključitev
prodajalčeve odgovornosti v tem primeru nedopustna zaradi
nemoralnosti. Le-ta bi bila namreč v nasprotju z vsebino konkretnega
posla, in sicer v nasprotju z izrecno dogovorjeno lastnostjo vozila,
tj. brezhibnim delovanjem motorja kljub njegovi glasnosti. Že po
naravi stvari same je nedopustno s pogodbeno klavzulo izključiti
prodajalčevo odgovornost za pogodbeno dogovorjeno lastnost (primerjaj
II Ips 220/2000). Pogodbene določbe o dogovorjeni lastnosti kupljene
stvari zaradi take klavzule sploh ne bi bilo mogoče uresničiti. Tako
ravnanje bi bilo nemoralno, in bi bila klavzula videno-kupljeno glede
dogovorjene lastnosti stvari nična, saj bi bili izpolnjeni splošni
pogoji za ničnost pogodbe oz. posameznega pogodbenega določila (prvi
odstavek 105. člena v zvezi s prvim odstavkom 103. člena ZOR). Zaradi
zmotne uporabe materialnega prava je bilo torej dejansko stanje
nepopolno ugotovljeno (355. člen ZPP), zato je pritožbeno sodišče
pritožbi tožeče stranke ugodilo, izpodbijano sodbo razveljavilo ter
zadevo vrnilo sodišču prve stopnje v novo sojenje. V novem sojenju
naj sodišče prve stopnje izvede še predlagane dokaze v zvezi z
zatrjevanim dejstvom, da je tožena stranka izrecno zagotovila, da je
z motorjem vse v redu, predvsem tudi, kdaj je bilo to zagotovilo
dano, ali pred sklenitvijo kupoprodajne pogodbe ali po sklenitvi
kupoprodajne pogodbe in prevzemu avtomobila, ter ob upoštevanju
zgoraj navedenega o zadevi ponovno odloči.
Odločitev o pritožbenih stroških temelji na določbi tretjega odstavka
165. člena ZPP.
Zveza:
Pridruženi dokumenti:*
- Datum zadnje spremembe:
- 23.08.2009