VDS sklep Psp 319/2005
Sodišče: | Višje delovno in socialno sodišče |
---|---|
Oddelek: | Oddelek za socialne spore |
ECLI: | ECLI:SI:VDSS:2005:VDS.PSP.319.2005 |
Evidenčna številka: | VDS03715 |
Datum odločbe: | 06.07.2005 |
Področje: | UPRAVNI SPOR |
Institut: | pristojnost - socialni spor - samozaposleni v kulturi - plačilo prispevkov za socialno varnost iz državnega proračuna |
Jedro
V sporu v zvezi s plačevanjem prispevkov za socialno varnost iz
državnega proračuna je odločilno, ali upravičenec izpolnjuje
pogoje iz 7. in 9. čl. Uredbe, da je vpisan v razvid
samozaposlenih v kulturi in da njegovo delo pomeni izjemen
kulturini prispevek ali da opravlja deficitarni poklic. Obveznost
plačila prispevkov ne temelji na zavarovalnem razmeru iz 7. čl.
ZDSS-1, niti ne gre za socialni prejemek, čeprav je dodatni (ne
pa temeljni) pogoj tudi premoženjski cezus. Ker niso izpolnjeni
kriteriji iz 7. čl. ZDSS-1, ne gre za socialni spor. Odločbo, ki
je predmet presoje, je izdal državni organ kot nosilec javnosti
pooblastil v skladu z zakonom o uresničevanju njenega interesa,
zato gre za upravni spor.
Izrek
Pritožba se zavrne in potrdi sklep sodišča prve stopnje.
Obrazložitev
Sodišče prve stopnje se je z izpodbijanim sklepom izreklo za
stvarno nepristojno za odločanje v sporni zadevi (I. točka
izreka) in obenem sklenilo, da bo po pravnomočnosti tega sklepa
zadeva odstopljena Upravnemu sodišču Republike Slovenije v
Ljubljani (II. točka izreka).
Zoper sklep je pritožbo vložila tožnica. Navaja, da se glede
stvarne pristojnosti prvostopnega sodišča ne more izreči, še
zlasti na spremenjeno zakonodajo. Po njenem je potrebno
razveljaviti oziroma odpraviti vse prvostopne in pritožbene
sklepe, ki so bili izdani v zadevi opr. št. Ps 1332/2004 in
zadevo vrniti v prejšnje stanje. Če odstop zadeve upravnemu
sodišču pomeni, da nima nobene obveznosti v zvezi s plačilom
prispevkov, in da so bili poravnani pri Republiki Sloveniji,
Ministrstvu za kulturo, je odločitev pravilna. Ne strinja se z
ugotovitvami sodišča prve stopnje, ker ni zahtevala izbrisa iz
razvida samozaposlenih v kulturi in se tej pravici ni odpovedala.
Meni, da tudi ne gre zgolj za presojo zakonitosti dokončnega
posamičnega akta, ampak za ugotavljanje pravnega razmerja. Meni,
da bi sodišče moralo pridobiti podatke o upravnem sporu v zvezi z
odločbo Ministrstva za kultura št. 619-264/00 z dne 8.3.2004, na
podlagi katere je bila izdana odločba Ministrstva za kulturo št.
133-397/99 z dne 5.4.2004, in da stanje postopka pri upravnem
sodišču ne dopušča izvajanja postopka pri naslovnem sodišču,
kakor tudi ne pri Višjem delovnem in socialnem sodišču.
Pritožba ni utemeljena.
Vsako sodišče mora po uradni dolžnosti paziti na procesne
predpostavke, ki morajo biti izpolnjene, da zadevo sploh lahko
obravnava. Ena izmed predpostavk, na katero mora glede na določbo
19. člena Zakona o pravdnem postopku (Ur. l. RS, št. 26/99, s
spremembami; v nadaljevanju ZPP) vsako sodišče paziti ves čas
postopka, je stvarna pristojnost. Ne glede na to, za katero
sodišče gre in ne glede na fazo postopka, sodišče pazi na to, ali
je glede na predmet odločanja kot objektivni kriterij in glede na
stranke spora, kot subjektivni kriterij, v posamezni zadevi
pristojno odločati.
V obravnavani zadevi ne gre za socialni spor iz 1. odstavka 7.
člena Zakona o delovnih in socialnih sodiščih (Ur. l. RS, št.
2/2004 in 10/2004; v nadaljevanju ZDSS-1). Po tej določbi je
socialno sodišče pristojno za reševanje sporov iz področja
pokojninskega in invalidskega zavarovanja, zdravstvenega
zavarovanja, zavarovanja za primer brezposelnosti in
zaposlovanja, starševskega varstva in družinskih prejemkov, na
področju socialnih prejemkov o socialnovarstvenih dajatvah, pa
tudi o pravici do socialnih prejemkov iz različnih naslovov, če
je njihov namen reševati socialno varnost upravičenca, in če je
za priznanje pravice do takega prejemka odločilen premoženjski
cenzus.
V obravnavanem primeru je bistvo spora o tem, ali ustvarjalno
delo tožnice pomeni po obsegu in kakovosti pomemben prispevek k
slovenski kulturi oziroma, ali delo tožnice pripomore k
uresničevanju javnega interesa na področju kulture. Šele ob
izpolnjevanju teh pogojev in na tej podlagi priznanega statusa
samostojnega kulturnega delavca, pristojno ministrstvo, če je
izpolnjen dohodkovni pogoj oziroma premoženjski senzus, plača
prispevke za socialno varnost. Plačevanje prispevkov za socialno
varnost na tej podlagi, ne temelji na nobenem od zavarovalnih
razmerjih določenih v 7. členu ZDSS-1, pač pa gre za drugo pravno
razmerje. Čeprav je plačevanje prispevkov sicer vezano tudi na
premoženjski cenzus, pa prispevki za socialno varnost, ki jih
določa Zakon o prispevkih za socialno varnost (Ur. l. RS, št.
5/96 - 97/01; v nadaljevanju ZPSV) ne predstavljajo socialnega
prejemka, razen tega pa so upravičenci do plačila prispevkov za
socialno varnost le tisti upravičenci, ki izpolnjujejo temeljni
namen, ki ni v reševanju socialne varnosti, ampak v pomembnosti
prispevka k slovenski kulturi.
V obravnavani zadevi je tožnica vložila tožbo zoper dokončno
odločbo Republike Slovenije, Ministrstva za kulturo št.
133-297/99 z dne 5.4.2004. Citirano odločbo je izdal državni
organ na podlagi Zakona o uresničevanju javnega interesa na
področju kulture (Ur. l. RS, št. 75/94). Po 2. odstavku 1. člena
Zakona o upravnem sporu (Ur. l. RS, št. 50/97 - 70/2000; v
nadaljevanju ZUS) odloča sodišče v upravnem sporu o zakonitosti
dokončnih posamičnih aktov, ki jih izdajo državni organi, organi
lokalne skupnosti ali druge osebe, ki so nosilci javnih
pooblastil. Ker gre, glede na takšne kriterije, v obravnavanem
primeru za upravni spor, je v skladu z 9. členom ZUS za odločanje
na prvi stopnji pristojno upravno sodišče.
V skladu z določbo 23. člena ZPP sodišče, ki mu je bila zadeva
odstopljena kot pristojnemu sodišču, nadaljuje postopek, kot da
bi se začel pred njim. Pravdna dejanja nepristojnega sodišča niso
brez veljave samo zaradi tega, ker jih je opravilo nepristojno
sodišče. Pritožbeno stališče, da je potrebna razveljavitev
sklepov in vrnitev v prejšnje stanje, ki je sicer pravovarstveni
institut določen v 116. členu ZPP v primeru zamude roka ali
naroka, je zato zmotno. Neutemeljeno vztraja pritožba, da je
odstop zadeve upravnemu sodišču pravilen le, če zanjo pomeni
pozitivne posledice. Ker o glavni stvari še ni bilo odločeno, o
tem, ali je tožničin tožbeni zahtevek utemeljen ali ne, ali gre
za presojo s tožbo izpodbijane dokončne odločbe, bo odločilo
pristojno sodišče na podlagi dokazov izvedenih v dokaznem
postopku, ne pa na podlagi obrazložitve, bodisi izpodbijanega
sklepa sodišča prve stopnje, ali dokončne odločbe toženca.
Glede na vse obrazloženo je pritožbeno sodišče tožničino pritožbo
kot neutemeljeno zavrnilo in potrdilo sklep sodišča prve stopnje.
Zveza:
Pridruženi dokumenti:*
- Datum zadnje spremembe:
- 24.09.2014